Vozači u Srbiji će od 2013. godine, skoro sasvim je izvesno, sipati kvalitetnije gorivo u svoje automobile, a da li će biti i i dalje među najskupljima u regionu zavisiće od odluke nadležnih državnih organa. Naime, tokom sledeće godine bi trebalo da bude završen projekat sistema za nadgledanje kvaliteta goriva koji se radi pod pokroviteljstvom Evropske unije. Kontrola goriva će biti vršena od rafinerija do maloprodajnih objekata. Monitoring će biti podeljen na letnji i zimski period a svi standardi o kvalitetu će biti usklađeni sa evropskim, a bar jednom godišnje će biti prekontrolisana i svaka od postojeće 1.441 benzinske pumpe u Srbiji. Iskustva iz zemalja EU, SAD i Japana pokazuju da je veoma bitna i zakonska regulativa, koja između ostalog propisuje i izuzetno visoke kazne za svaki prekršaj i eliminaciju korupcije. Detaljno je razrađen i sistem finansiranja kontrola. U Belgiji se na primer, godišnje obavi 10.000 kontrola. To mnogo i košta, u proseku po 180 evra po uzorku, a finansira se tako što su kompanije dužne da u fond za kontrolu države izdvajaju 0,25 evra na svakih prodatih 1.000 litara goriva.
Vozači u Srbiji će od 2013. godine, skoro sasvim je izvesno, sipati kvalitetnije gorivo u svoje automobile, a da li će biti i i dalje među najskupljima u regionu zavisiće od odluke nadležnih državnih organa.
Naime, tokom sledeće godine bi trebalo da bude završen projekat sistema za nadgledanje kvaliteta goriva koji se radi pod pokroviteljstvom Evropske unije.
- Kontrola goriva će biti vršena od rafinerija do maloprodajnih objekata. Monitoring će biti podeljen na letnji i zimski period a svi standardi o kvalitetu će biti usklađeni sa evropskim - kaže Dragoslava Stojiljković, viši ekspert za kvalitet goriva, koja veruje da će bar jednom godišnje biti prekontrolisana i svaka od postojeće 1.441 benzinske pumpe u Srbiji.
Iskustva iz zemalja EU, SAD i Japana pokazuju da je veoma bitna i zakonska regulativa, koja između ostalog propisuje i izuzetno visoke kazne za svaki prekršaj i eliminaciju korupcije. Detaljno je razrađen i sistem finansiranja kontrola.
- U Belgiji se na primer, godišnje obavi 10.000 kontrola. To mnogo i košta, u proseku po 180 evra po uzorku, a finansira se tako što su kompanije dužne da u fond za kontrolu države izdvajaju 0,25 evra na svakih prodatih 1.000 litara goriva - kaže za „Novosti“ Vasil Kačinarov, ekspert za goriva EU.
Realna opasnost, smatraju naši stručnjaci iz ove oblasti je da kompanije taj trošak jednostavno prevale na krajnjeg kupca.
- Ipak, ovaj sistem kontrole bi smanjio i mogućnost plasiranja lož-ulja kao dizela, sprečio i takozvano nameštanje svega i svačega u gorivo, zaustavio šverc, pa bi država tada efikasnije napunila budžet i mogla da smanji iznos akciza što bi dovelo do pojeftinjenja - smatra Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije.